Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

måndag 27 februari 2012

Ledarskapets kärnfråga!

Min son Emil uttryckte för några år sedan följande.

“Vår nya skolchef är bättre än den förra.” Tilläggas bör att han går på en friskola där man i kulturen har att hälsa på eleverna på morgonen när dom kommer och på eftermiddagen när dom går hem. Tydlighet, Respekt och Berikande olikhet är ledorden. Tillbaka till historien igen. Jag blev förstås nyfiken på vad det var som gjorde att den nya skolchefen var bättre. “Han är det bara!” blev svaret först. Sedan kom det fram; “Han hälsar på alla varje morgon…”. Men gjorde inte den förra rektorn det frågade jag. “Jo, men inte lika ofta… den nya står i entrén varje morgon.”. Till saken hör att skolan har cirka 430 elever i årskurs 0-9. Och vad gör han mer? frågade jag ivrigt. “Inget, samma som den förra …” blev svaret från min 8-åring. Vad är det som gör hälsningen så viktig då? frågade jag vetgirigt. “Han visar respekt” blev svaret kort och gott!

WOW var min tanke. Är inte detta ledarskapet kärnpunkt så säg – respekt. Ett ord där synonymer som aktning, vördnad, omtanke och hänsyn dyker upp i ordlistan. Att bli sedd, varje dag. Att bli visad omtanke. Och bli aktad för den man är.

Är vuxna i arbetslivet annorlunda än en 8-åring? Personligen tror jag inte det, även om vi kanske,likt Clearasils acne reklam, “vill dölja det”… Så enkelt, men ändå så svårt.

Vad tror du själv? Är detta en av ledarskapets kärnfråga? 
Kommentera gärna!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails