Annonser





Mer inspiration

Veckobrev

Föredrag

Produkter

Mötesplatsen

Sök i bloggen

måndag 6 februari 2012

Topp 5 för utmärkt service

Fick en fråga på FaceBook: 
Vad är dina topp 5 - när det gäller att ge en utmärkt serviceupplevelse till kund?
Frågan fick mig att fundera och skriva, eller kanske snarare skriva samtidigt som jag funderade. Min långa erfarenhet i frågan blev följande korta punkter. Håll till godo! (Tack Peter för triggern som gav blogginlägget!)

Topp 5 för utmärkt service
1. När kunden utbrister "dem tänkte på det också! Då har du gett en minnesvärd upplevelse.
2. Steget före... innan jag som kund frågar om något har jag redan fått frågan. Innan jag vill ha mer vin i glaset är det redan upphällt. Hantverkarn har blåa tossor på sig för att inte smutsa ned. Helt enkelt - tänk ett steg längre! Var steget före!
3. Öppna inte i tid, öppna tidigare. Ge inte vad kunden vill ha, ge dem vad de ännu inte tänkt på. Service säljer! Rutiner är bra, attityd är bättre. Vem hade du varit om inte kunden fanns?
4. Kul-tur! Har du kul som säljare, butiksanställd, instruktör, kassapersonal då kommer även kunden känna detta. Atmosfären smittar. Attityden smittar. Det börjar med ett leende och slutar i en smittande rörelse. Alla vill handla hos dig. Vad som "sitter i väggarna" är inte tur, det handlar om träning och att ha kul.
5. Detaljer. Allt ifrån så enkla saker som att ha namnbricka på sig, fräscha kläder (kanske speciella "crew"-kläder?), informationskyltar, tacka och heja, erbjuda något extra, föreslå något som kunde inte tänkt på.  Att vara mån om detaljer. Att våra mån om varandra och andra. Verksamheten andas kvalitet, det känns att det är genomtänkt - hela vägen!

Där har du "fem snabba" för en schysst kundupplevelse. Lätt att säga, svårare att genomföra. Handlar mycket om vision, passion, mod, fantasi och empati. 
Lev ditt budskap och ditt budskap får ett eget liv!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails